W większości przedsiębiorstw stosowane są nowoczesne systemy księgowe. Tego typu programy ułatwiają i przyspieszają proces wystawiania, archiwizacji i obiegu dokumentów. Okazuje się, że można jeszcze lepiej usprawnić wymianę informacji, wpływając na skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez integrację. Mowa o połączeniu użytkowanego systemu księgowego z pozostałymi narzędziami i aplikacjami wykorzystywanymi w firmie.
Integracja narzędzi biznesowych i księgowych stosowanych w przedsiębiorstwie zapewnia płynny obieg wszystkich dokumentów i kluczowych danych. Takie rozwiązanie znacząco zwiększa efektywność operacyjną firmy, w tym m.in.:
Proces integracji może być przeprowadzony na kilka sposobów. Wybrana metoda jest zależna od rodzaju użytkowanych systemów. Wśród dostępnych opcji można wymienić przede wszystkim:
Integracja najczęściej dotyczy połączenia systemu księgowego z jednym z poniższych programów i aplikacji:
CRM (Customer Relationship Management)
Integracja między CRM a systemem księgowym wpływa na lepszą kontrolę nad finansami firmy. Pracownicy uzyskują dostęp do informacji na temat obsługiwanych klientów i statusów rozliczeń wraz z opcją generowania bieżących dokumentów finansowych.
ERP (Enterprise Resource Planning)
Usprawnienie procesów związanych z zarządzaniem produkcją, magazynowaniem i sprzedażą. Połączenie systemu księgowego z ERP pozwala na automatyczne generowanie raportów oraz ułatwia planowanie przyszłych wydatków.
E-commerce
Firmy zajmujące się sprzedażą online za pośrednictwem własnego sklepu lub serwisów typu Allegro czy Amazon, powinny szczególnie pomyśleć o integracji z systemem księgowym. Takie połączenie pozwala na automatyczne wystawianie i pobieranie dokumentów sprzedażowych, niezbędnych do sporządzenia sprawozdania finansowego. Przedsiębiorca może również pobierać dane dotyczące sprzedawanych produktów, stanów magazynowych i cen.
Zarządzanie płatnościami
Istnieje również opcja integracji systemu księgowego z bankowością online, terminalami płatniczymi i platformami do obsługi płatności, takimi jak m.in. PayU, Dotpay i Przelewy24. Takie rozwiązanie umożliwia automatyczne pobieranie i księgowanie przeprowadzanych transakcji płatniczych.
Podpis elektroniczny
Automatyczne podpisywanie dokumentów firmowych, w tym faktur, zamówień i umów. Integracja usprawnia obieg dokumentów i zarządzanie firmą.
Powyżej przedstawiliśmy wyłącznie przykładowe oprogramowania i narzędzia biznesowe. Rodzaj użytkowanego systemu będzie się różnić w zależności od wielkości i potrzeb firmy oraz branży, w której działa przedsiębiorca.
Integracja jest procesem złożonym, który wymaga czasu, przeprowadzenia licznych testów oraz odpowiedniego przeszkolenia pracowników. Warto jednak przejść przez wszystkie etapy wdrożenia, aby uzyskać znaczące dla firmy korzyści. Takie rozwiązanie wpływa na sprawną wymianę informacji finansowych oraz zwiększa efektywność zarządzania firmą. Automatyzacja i integracja poszczególnych systemów w znacznym stopniu usprawnia działanie przedsiębiorstwa, eliminując błędy i ograniczając tym samym zbędne koszty.
Biuro Rachunkowe Value Business Agata Socha
ul. Promienista 62/4, Poznań 60-289
NIP 779-15-62-493
REGON: 300537009
Tel. (+48) 784 920 193
Szukasz zaufanego, rzetelnego biura?
Zależy Ci na profesjonalnej i terminowej obsłudze?
Zapraszamy do kontaktu z nami! Zajmiemy się Twoimi rozliczeniami a Ty będziesz miał czas na prowadzenie firmy.
Nas wyróżnia zaangażowanie i pasja!
” Wybierz pracę, którą kochasz
i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu.”
KONFUCJUSZ