integracja-systemow-ksiegowych-z-innymi-narzedziami-biznesowymi

Integracja systemów księgowych z innymi narzędziami biznesowymi

W większości przedsiębiorstw stosowane są nowoczesne systemy księgowe. Tego typu programy ułatwiają i przyspieszają proces wystawiania, archiwizacji i obiegu dokumentów. Okazuje się, że można jeszcze lepiej usprawnić wymianę informacji, wpływając na skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez integrację. Mowa o połączeniu użytkowanego systemu księgowego z pozostałymi narzędziami i aplikacjami wykorzystywanymi w firmie. 

Jakie są korzyści integracji systemów księgowych z innymi programami?

Integracja narzędzi biznesowych i księgowych stosowanych w przedsiębiorstwie zapewnia płynny obieg wszystkich dokumentów i kluczowych danych. Takie rozwiązanie znacząco zwiększa efektywność operacyjną firmy, w tym m.in.:

  • pozwala lepiej kontrolować finanse, 
  • przyspiesza podejmowanie decyzji strategicznych i inwestycyjnych, 
  • zapewnia dostęp do aktualnych danych finansowych firmy z generowaniem m.in. bieżących analiz i raportów,
  • eliminuje ryzyko błędów w przetwarzanych dokumentach (pracownicy nie muszą już ręcznie wprowadzać danych do systemu),
  • skraca czas wykonywanych obowiązków. 

Jak wygląda integracja różnych programów?

Proces integracji może być przeprowadzony na kilka sposobów. Wybrana metoda jest zależna od rodzaju użytkowanych systemów. Wśród dostępnych opcji można wymienić przede wszystkim:

  • interfejsy API, umożliwiają automatyczne połączenie różnych systemów,
  • gotowe oprogramowanie zewnętrzne (tzw. middleware), które ułatwia sprawną wymianę danych między dwoma programami,
  • dedykowane platformy integracyjne typu Zapier, MuleSoft lub Astera Software, które pozwalają na automatyzację procesów między różnymi narzędziami biznesowymi.

Jakie narzędzia biznesowe można zintegrować z systemem księgowym?

Integracja najczęściej dotyczy połączenia systemu księgowego z jednym z poniższych programów i aplikacji:

CRM (Customer Relationship Management) 

Integracja między CRM a systemem księgowym wpływa na lepszą kontrolę nad finansami firmy. Pracownicy uzyskują dostęp do informacji na temat obsługiwanych klientów i statusów rozliczeń wraz z opcją generowania bieżących dokumentów finansowych. 

ERP (Enterprise Resource Planning) 

Usprawnienie procesów związanych z zarządzaniem produkcją, magazynowaniem i sprzedażą. Połączenie systemu księgowego z ERP pozwala na automatyczne generowanie raportów oraz ułatwia planowanie przyszłych wydatków. 

E-commerce 

Firmy zajmujące się sprzedażą online za pośrednictwem własnego sklepu lub serwisów typu Allegro czy Amazon, powinny szczególnie pomyśleć o integracji z systemem księgowym. Takie połączenie pozwala na automatyczne wystawianie i pobieranie dokumentów sprzedażowych, niezbędnych do sporządzenia sprawozdania finansowego. Przedsiębiorca może również pobierać dane dotyczące sprzedawanych produktów, stanów magazynowych i cen.

Zarządzanie płatnościami 

Istnieje również opcja integracji systemu księgowego z bankowością online, terminalami płatniczymi i platformami do obsługi płatności, takimi jak m.in. PayU, Dotpay i Przelewy24. Takie rozwiązanie umożliwia automatyczne pobieranie i księgowanie przeprowadzanych transakcji płatniczych. 

Podpis elektroniczny 

Automatyczne podpisywanie dokumentów firmowych, w tym faktur, zamówień i umów. Integracja usprawnia obieg dokumentów i zarządzanie firmą.

Powyżej przedstawiliśmy wyłącznie przykładowe oprogramowania i narzędzia biznesowe. Rodzaj użytkowanego systemu będzie się różnić w zależności od wielkości i potrzeb firmy oraz branży, w której działa przedsiębiorca.

Podsumowanie

Integracja jest procesem złożonym, który wymaga czasu, przeprowadzenia licznych testów oraz odpowiedniego przeszkolenia pracowników. Warto jednak przejść przez wszystkie etapy wdrożenia, aby uzyskać znaczące dla firmy korzyści. Takie rozwiązanie wpływa na sprawną wymianę informacji finansowych oraz zwiększa efektywność zarządzania firmą. Automatyzacja i integracja poszczególnych systemów w znacznym stopniu usprawnia działanie przedsiębiorstwa, eliminując błędy i ograniczając tym samym zbędne koszty.

Details
zarzadzanie-finansami-firmy-jakie-uslugi-dodatkowe-moga-pomoc

Zarządzanie finansami firmy – jakie usługi dodatkowe mogą pomóc?

Sprawne zarządzanie finansami firmy wpływa na rozwój, konkurencyjność i stabilność przedsiębiorstwa. Niejednokrotnie to właśnie pełna kontrola i planowanie budżetu decyduje o sukcesie prowadzonej działalności. Samodzielne zarządzanie firmowymi finansami jest trudne i czasochłonne. Przedsiębiorcy nie muszą jednak działać w pełni samodzielnie. Mogą bowiem skorzystać z wielu pomocnych usług dostępnych na rynku. Wybór dodatkowego wsparcia będzie oczywiście zależeć od rodzaju prowadzonej firmy oraz indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy.

Zarządzanie finansami firmy – dlaczego jest tak ważne?

Prawidłowe zarządzanie finansami firmy ma kluczowe znaczenie dla rozwoju działalności. Pełna kontrola nad budżetem ułatwia podejmowanie decyzji strategicznych i inwestycyjnych. Zachowanie płynności finansowej wpływa również pozytywnie na relacje z klientami i partnerami biznesowymi. Ponadto sprawne zarządzanie pozwala na szybkie wykrycie słabych i nierentownych obszarów firmy, w tym m.in. nietrafionych projektów czy zbędnych wydatków, które można ograniczyć lub całkowicie wykluczyć.

Jakie usługi dodatkowe mogą usprawnić zarządzanie finansami firmy?

Outsourcing księgowości 

Wielu przedsiębiorców decyduje się na zlecenie prowadzenia księgowości zewnętrznej firmie. Doświadczeni i odpowiednio przeszkoleni księgowi zadbają o to, by sprawy finansowe klienta były prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dzięki temu przedsiębiorca nie naraża firmy na poważne konsekwencje finansowe i prawne. W ramach podjętej współpracy pracownicy biura zapewniają także usługę doradztwa finansowego i reprezentowanie spraw klienta przed urzędami. 

Nowoczesne technologie 

W sprawnym zarządzaniu finansami firmy pomocne może okazać się również zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą na automatyzację wielu procesów. Najpopularniejsze są systemy księgowe do wystawiania i archiwizacji faktur, a także programy do planowania budżetu, zarządzania płatnościami czy usprawniające obieg firmowych dokumentów. 

Optymalizacja podatkowa 

Śledzenie i zrozumienie stale zmieniających się przepisów podatkowych dla osób bez odpowiedniej wiedzy jest praktycznie niemożliwe. Przedsiębiorcy powinni skupić się na celach biznesowych i budowaniu relacji z kontrahentami, zamiast tracić czas na zaznajomienie się z ustawami o podatkach. Doskonałym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług doradcy podatkowego, który wyjaśni wszelkie wątpliwe i niezrozumiałe kwestie, a także opracuje optymalny plan podatkowy dla danego przedsiębiorstwa. 

Doradztwo prawne 

Działanie zgodnie z obowiązującym prawem powinno być fundamentem każdej firmy. Oczywiście przedsiębiorca nie musi znać wszystkich przepisów. Wielu właścicieli firm podejmuje współpracę z kancelariami prawnymi, świadczącymi kompleksową obsługę prawną. Wsparcie adwokata pozwala uniknąć problemów prawnych i kar finansowych. 

Outsourcing usług windykacyjnych 

Na zachwianie płynności finansowej firmy często mają wpływ opóźnione płatności od kontrahentów. W tym przypadku pomocna może okazać się współpraca z zewnętrzną firmą windykacyjną, która zajmie się skutecznym odzyskaniem należnych zobowiązań. 

Audyty finansowe 

Audyt dostarcza kluczowych informacji na temat sytuacji finansowej wraz z identyfikacją obszarów wymagających poprawy. Taka usługa może również wykryć ewentualne nadużycia i zagrożenia dla prowadzonego biznesu. 

Szkolenia dla przedsiębiorcy i pracowników 

Właściciel firmy powinien także stawiać na stały rozwój własny i zatrudnianych osób, odpowiadających za zarządzanie finansami. Udział w szkoleniach i różnego rodzaju warsztatach z pewnością przełoży się na efektywność podejmowanych działań i większą kontrolę nad firmowym budżetem.

Details
podroz-sluzbowa-jako-koszt-uzyskania-przychodow-praktyczny-przewodnik-dla-przedsiebiorcow

Podróż służbowa jako koszt uzyskania przychodów: praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców

Prowadzenie własnej firmy nakłada na przedsiębiorców wiele obowiązków, w tym m.in. konieczność rozliczania kosztów w odpowiedni sposób. Czy każda podróż służbowa może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu? Dowiedz się, co można uznać jako koszty związane z podróżą służbową oraz jakie dokumenty należy dostarczyć księgowym, by prawidłowo rozliczyć poniesione wydatki.

Kiedy podróż służbowa może być uznana za koszt uzyskania przychodu?

Aby podróż służbowa mogła być kosztem uzyskania przychodów, musi mieć bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jej celem jest osiągnięcie przychodu albo jego zabezpieczenie. Oznacza to, że wyjazd musi zostać zrealizowany np. w ramach spotkania z klientami, negocjowania warunków współpracy z kontrahentami albo udziału w konferencjach branżowych, szkoleniach czy targach.

Ponadto, koszty związane z podróżą służbową muszą być proporcjonalne do korzyści, jakie przyniesie ona firmie. Co to oznacza w praktyce? Nocleg w luksusowym hotelu albo przejazd drogą limuzyną może nie zostać uznany jako koszty uzyskania przychodu, szczególnie gdy dostępne są tańsze alternatywy. Przedsiębiorca powinien odpowiednio uzasadnić, że wybrany rodzaj transportu, miejsce noclegowe albo wydatki poniesione na żywność były konieczne w danym momencie i nie zostały one wybrane na podstawie prywatnych preferencji.

Bardzo ważne jest również to, że podróż służbowa nie może służyć celom prywatnym przedsiębiorcy. Nawet jeżeli wyjazd w ramach prowadzenia działalności mógłby zostać potraktowany jako okazja do wypoczynku, to wszelkie koszty poniesione na prywatne sprawy czy rozrywkę nie mogą zostać wliczone w wydatki firmy.

Każdy wydatek poniesiony w ramach prowadzenia działalności należy odpowiednio udokumentować. Przedsiębiorca musi posiadać faktury, paragony i inne dokumenty, które posłużą do późniejszego rozliczenia podróży służbowej. Urząd skarbowy ma prawo zweryfikować zasadność i celowość wydatków poniesionych podczas wyjazdu. Przestrzeganie powyższych zasad pomoże uniknąć problemów podczas ewentualnych kontroli skarbowych i pozwoli na efektywne zarządzanie kosztami działalności gospodarczej.

Jak prawidłowo rozliczyć podróż służbową?

Aby potraktować podróż służbową jako koszty uzyskania przychodu, przedsiębiorca powinien zadbać o odpowiednie udokumentowanie wszystkich wydatków związanych z wyjazdem. Dokumenty potwierdzające poniesione koszty muszą być kompletne i zgodne z przepisami prawa podatkowego. W przypadku podróży służbowych najczęściej wymagane są faktury VAT, rachunki, paragony oraz bilety. Każdy dokument powinien zawierać także dane firmy, na jaką został wystawiony, tj. nazwę, adres, NIP, musi też zawierać datę, dokładne kwoty brutto i netto oraz opis zakupionej usługi lub towaru.

Najczęściej w koszty uzyskania przychodów w związku z podróżą służbową wlicza się:

  • koszty transportu, np. bilety lotnicze, kolejowe, autobusowe, jak i koszty związane z używaniem samochodu prywatnego do celów służbowych;
  • koszty noclegu w hotelach i pensjonatach,
  • dietę i wyżywienie podczas podróży służbowej,
  • koszty związane z uczestnictwem w wydarzeniach, np. zakup biletów na targi i konferencje, udział w szkoleniach.

Przedsiębiorca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre wydatki mogą zostać zakwestionowane przez organy podatkowe, jeśli nie będą odpowiednio uzasadnione lub udokumentowane. Koszty związane z rozrywką w czasie wolnym, zakupem pamiątek czy wydatki na cele prywatne nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Rozliczanie podróży służbowych – informacje dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy powinni również pamiętać o kilku innych kwestiach związanych z rozliczaniem podróży służbowych. Wysokość dziennej diety za podróż służbową na terenie kraju i za granicą jest określona w przepisach, a przedsiębiorca nie może dowolnie ustalać innych kwot. Niektóre wydatki, mimo że są związane z podróżą służbową i wydają się uzasadnione, nie zawsze są uznawane przez organy podatkowe za koszty uzyskania przychodów. W przypadku wątpliwości warto skonsultować się z księgową lub biurem rachunkowym i dopytać, jakie dokładnie wydatki można wliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Podsumowanie

Jako koszt uzyskania przychodów poniesiony w trakcie wyjazdu służbowego można wliczyć m.in. wydatki na paliwo, zakup biletów lotniczych lub autobusowych, koszt udziału w branżowych wydarzeniach czy wydatki poniesione w związku ze spotkaniami z klientami. Ważne jest to, aby każda podróż miała bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i była odpowiednio uzasadniona. Przedsiębiorcy powinni udokumentować wszystkie wydatki, które chcą wliczyć w koszty prowadzenia działalności.

Details
podatek-od-czynnosci-cywilnoprawnych-praktyczne-porady-dla-przedsiebiorcow

Podatek od czynności cywilnoprawnych: praktyczne porady dla przedsiębiorców

Zawarcie umowy dotyczącej m.in. przekazania darowizny wraz z długami czy udzielenia pożyczki związane jest z koniecznością zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. W jakich sytuacjach należy zapłacić PCC i kto jest za to odpowiedzialny? Dowiedz się, jakiego rodzaju umowy nakładają na strony obowiązek płatności podatku i w jakim terminie należy zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego.

Czym jest podatek od czynności cywilnoprawnych?

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) to obowiązkowe świadczenie pieniężne na rzecz państwa, które pobierane jest od wybranych umów oraz innych czynności o charakterze cywilnoprawnym. Podatek ten dotyczy m.in. umów sprzedaży, pożyczek, darowizn oraz umów spółki. Podatek nakłada się wyłącznie w związku z czynnościami, które nie są objęte lub są zwolnione z podatku VAT.

Co zalicza się do czynności cywilnoprawnych?

Podatek od czynności cywilnoprawnych obejmuje umowy, które nie są związane z działalnością gospodarczą w zakresie dostawy towarów i usług. Czynności objęte podatkiem cywilnoprawnym to:

  • umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych (np. sprzedaż nieruchomości, akcji, udziałów),
  • umowy dotyczące pożyczki środków pieniężnych,
  • umowy o dział spadku,
  • umowy o zniesienie współwłasności,
  • umowy darowizny, jeżeli obdarowany jest zobowiązany do uregulowania długów lub innych zobowiązań darczyńcy,
  • umowy spółki.

Kto musi płacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Do zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych zobowiązana jest jedna ze stron umowy. W przypadku umowy sprzedaży jest to nabywca, podobnie sprawa wygląda w odniesieniu do umowy darowizny – podatek opłaca obdarowany. W niektórych sytuacjach obie strony mogą być w równym stopniu zobowiązane do zapłaty tego podatku, np. w przypadku umowy spółki lub umowy zamiany.

Jak rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych?

Rozliczenie podatku od czynności cywilnoprawnych wymaga złożenia deklaracji PCC-3 do urzędu skarbowego. Możesz to zrobić osobiście lub online, poprzez system e-Deklaracje. Elektroniczny dokument wystarczy podpisać za pomocą danych autoryzujących albo kwalifikowanego profilu elektronicznego. 

Podatek od czynności cywilnoprawnych należy obliczyć na podstawie wartości rynkowej przedmiotu umowy. Stawka podatku wynosi od 0,1% do 2% w zależności od rodzaju czynności. W przypadku umów spółki stawka ta wynosi 0,5%.

Jeżeli korzystasz z usług notariusza, który sporządził akt notarialny do zawartej umowy, to on zajmie się obliczeniem podatku i złożeniem deklaracji w Twoim imieniu.

W jakim terminie należy zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych?

Podatek od czynności cywilnoprawnych należy zapłacić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od momentu zawarcia umowy. W tym samym terminie należy złożyć odpowiednią deklarację PCC do urzędu skarbowego. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować naliczeniem odsetek za zwłokę oraz nałożeniem kary finansowej.

Podatek od czynności cywilnoprawnych – dodatkowe informacje

Przedsiębiorcy powinni być świadomi, że obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych może pojawić się przy różnego rodzaju transakcjach, jak np. przeniesienie praw własnościowych do domeny internetowej czy sprzedaż auta firmowego. W przypadku wątpliwości oraz problemów z prawidłowym obliczeniem wysokości podatku najbezpieczniej jest skorzystać z usług biura rachunkowego.

Podsumowanie

Do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych zobowiązane są osoby, które nawiązują umowę dotyczącą przekazania praw majątkowych, darowizny albo działu spadku. W pewnych przypadkach to nabywca zobowiązany jest do uregulowania płatności, z kolei umowy dotyczące spółek zmuszają obie strony do zapłacenia podatku. W ciągu 14 dni od podpisania umowy należy złożyć deklarację PCC-3 do urzędu skarbowego oraz obliczyć i zapłacić podatek.

Details
podatek-od-spadkow-i-darowizn-co-warto-wiedziec

Podatek od spadków i darowizn – co warto wiedzieć?

Dziedziczenie spadku lub otrzymanie darowizny może wywoływać wiele emocji, nie należy jednak zapominać o obowiązkach podatnika. Osoby, które wzbogaciły się o spadek lub darowiznę, powinny zapłacić podatek do urzędu skarbowego. Jaka jest wysokość podatku od spadków i darowizn? W jakich sytuacjach należy zapłacić podatek? Dowiedz się, jak prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym w przypadku otrzymania spadku lub darowizny.

Czym jest podatek od spadków i darowizn?

Osoby, które odziedziczyły lub otrzymały majątek, a wartość nabytych dóbr przekracza kwotę wolną od podatku, zobowiązane są do zapłacenia podatku od spadku i darowizn. Wysokość podatku oblicza się na podstawie wartości majątku. Daninę należy opłacić niezależnie od tego, czy spadek lub darowiznę stanowią nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne lub inne dobra.

W Polsce podatek ten jest regulowany ustawą z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn. Fakt otrzymania spadku albo darowizny należy zgłosić do odpowiednich organów. Głównym celem podatku od spadków i darowizn jest opodatkowanie przepływów majątkowych między osobami fizycznymi, które nie są wynikiem standardowych działań gospodarczych.

Kiedy należy zapłacić podatek od spadków i darowizn?

Obowiązek zapłaty podatku powstaje w momencie nabycia majątku, czyli w dniu śmierci spadkodawcy (w przypadku spadku) lub z chwilą otrzymania darowizny. W obu przypadkach podatnik ma obowiązek zgłoszenia nabycia majątku do urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy. Jeżeli w tym czasie spadkobierca lub obdarowany nie zgłosi tego faktu do urzędu, może liczyć się z nałożeniem kar finansowych oraz koniecznością zapłaty zaległego podatku wraz z odsetkami.

Ile wynosi podatek od spadków i darowizn?

Na wysokość podatku od spadków i darowizn ma wpływ stopień pokrewieństwa między osobą obdarowaną a darczyńcą oraz wartość nabytego majątku. Obecnie obowiązuje podział na cztery grupy podatkowe:

  • 0 grupa podatkowa (małżonek, dziecko, rodzic, rodzeństwo, dziadkowie,
  • pradziadkowie, wnuk, prawnuk, pasierb, ojczym i macocha),
  • I grupa podatkowa (teściowie, zięć, synowa),
  • II grupa podatkowa (członkowie dalszej rodziny, czyli ciotki i wujkowie),
  • III grupa podatkowa (najdalsi członkowie rodziny i osoby niespokrewnione).

Wartość majątku jest ustalana na podstawie cen rynkowych z dnia nabycia spadku lub darowizny. W przypadku nieruchomości, wartość ta może być określona przez rzeczoznawcę majątkowego.

Sposób rozliczania spadków i darowizn

Jeżeli otrzymałeś spadek lub darowiznę, powinieneś zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego. Jako podatnik musisz wypełnić odpowiedni formularz:

  • SD-Z2 w przypadku otrzymania darowizny,
  • SD-3 w przypadku otrzymania spadku.

Kto jest zwolniony z płacenia podatku od spadku?

Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn przysługuje osobom, które należą do tzw. zerowej grupy podatkowej. Zwolnienie dotyczy najbliższej rodziny, czyli małżonków, dzieci i wnuków, rodziców oraz dziadków, a także pasierbów, rodzeństwa i przybranych rodziców, tj. ojczyma i macochy. Jeżeli zostaną spełnione warunki określone w przepisach podatkowych, osoby te nie muszą płacić podatku od darowizny ani spadku.

Podatek od spadków i darowizn – gdzie znaleźć aktualne stawki?

Szczegółowe informacje dotyczące obowiązujących stawek podatkowych, kwot wolnych od podatku oraz dostępnych ulg związanych z podatkiem od spadków i darowizn można znaleźć w serwisie internetowym Ministerstwa Finansów. Również biura rachunkowe dysponują aktualnymi informacjami i mogą udzielić porad dotyczących prawidłowego rozliczenia podatku od spadków i darowizn.

Księgowy pomoże w prawidłowym wypełnieniu formularzy, obliczy wysokość podatku oraz doradzi, jakie dokumenty należy złożyć do urzędu skarbowego. W ten sposób możesz uniknąć błędów i ewentualnych kar ze strony organów administracji, a także dowiesz się, czy możesz skorzystać z ulg podatkowych.

Podsumowanie

Osoby, które otrzymały spadek lub darowiznę, zobowiązane są do zapłacenia podatku od nabycia majątku. Kwota podatku jest uzależniona od wartości majątku oraz stopnia pokrewieństwa między darczyńcą a obdarowanym. W Polsce obowiązuje podział na 4 grupy podatkowe, a osoby o bliskim stopniu pokrewieństwa mogą zostać zwolnione z obowiązku zapłaty podatku. Informację o nabyciu spadku lub darowizny należy zgłosić do urzędu skarbowego w ciągu 6 miesięcy. Jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowego rozliczenia podatku od spadku lub darowizny, skorzystaj ze wsparcia i wiedzy księgowych.

Details
wakacje-od-zus-co-warto-wiedziec-informator-dla-przedsiebiorcow

Wakacje od ZUS – co warto wiedzieć? Informator dla przedsiębiorców

Polscy przedsiębiorcy już niedługo będą mogli skorzystać z tzw. wakacji od ZUS. Dzięki temu przez jeden wybrany miesiąc w roku przedsiębiorcy będą zwolnieni z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Jednak nie każdy będzie mógł skorzystać z ulgi. Jakie warunki należy spełnić, by skorzystać z wakacji składkowych? Kto opłaci składki za przedsiębiorcę?

Wakacje od ZUS – na czym polega ulga?

Wakacje od ZUS mają na celu odciążyć finansowo osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 10 osób. Jest to forma ulgi, dzięki której przedsiębiorcy będą przez miesiąc zwolnieni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Osoby prowadzące działalność, które skorzystają z tej możliwości, nie będą musiały opłacać składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, a także na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. 

Wakacje od ZUS nie są obowiązkowe – od przedsiębiorcy zależy, czy i kiedy skorzysta z ulgi. Do wakacji składkowych można zgłosić się tylko raz w danym roku kalendarzowym. Przedsiębiorca sam decyduje, w którym miesiącu chce skorzystać z ulgi. Zwolnienie nie obejmuje składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz nie zwalnia z opłacania podatku dochodowego.

Od kiedy obowiązują wakacje od ZUS dla przedsiębiorców?

Ustawa wchodzi w życie od 1 listopada 2024 roku, przedsiębiorcy będą mogli składać do ZUS wnioski o skorzystanie ze zwolnienia z opłacania składek jeszcze w tym roku. Dokumenty należy złożyć na miesiąc przed skorzystaniem z ulgi, oznacza to że wniosek dotyczący zwolnienia z opłacania składek za 12/2024 należy złożyć do końca 11/2024 a faktyczną ulgę finansową odczujemy w 01/2025 (termin opłacania składek za 12/2024). Przedsiębiorcy zapłacą do ZUS kwotę pomniejszoną o składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe, a także na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.

Kto może skorzystać z wakacji od ZUS?

Ze zwolnienia z tymczasowego opłacania składek mogą skorzystać wyłącznie osoby samozatrudnione i mikroprzedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG oraz opłacający pełne składki ZUS.

Ponadto przedsiębiorcy powinni spełnić poniższe warunki, żeby móc zgłosić do ZUS wniosek o zwolnienie z opłacania składek:

  • przedsiębiorca nie może zatrudniać więcej niż 10 osób, wliczając w to siebie,
  • obrót roczny w ramach prowadzenia działalności gospodarczej nie może przekroczyć 2 mln euro.

Również właściciele spółek cywilnych będą mogli skorzystać z wakacji od ZUS. Zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne nie dotyczy osób, które korzystają z tzw. Ulgi na start w przypadku nowej działalności gospodarczej. Wakacje od ZUS nie są przeznaczone również dla przedsiębiorców wykonujących pracę na rzecz byłego pracodawcy oraz osób, które jednocześnie są zatrudnione na umowę o pracę za minimalną płacę krajową.

Warto zwrócić uwagę na to, że w liczbę zatrudnionych osób wliczają się zarówno pracownicy etatowi i wykonujący pracę na podstawie umowy zlecenia, jak i osoby przebywające na urlopie rodzicielskim oraz macierzyńskim. Przekroczenie limitu 10 osób uniemożliwia przedsiębiorcy skorzystanie z wakacji składkowych.

Kto opłaca składki za przedsiębiorcę podczas wakacji od ZUS?

Osoby korzystające z wakacji od ZUS nie muszą z własnych funduszy pokrywać opłat na ubezpieczenia społeczne. Składki zostaną opłacone z budżetu państwa w minimalnej kwocie. Z tego powodu obniżona zostanie wysokość świadczeń wśród przedsiębiorców, którzy płacą wyższą podstawę składek emerytalnych.

Wakacje od ZUS – jak z nich skorzystać?

Przedsiębiorca, który chce skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, powinien złożyć wniosek do ZUS miesiąc przed planowanymi wakacjami. Wypełniony formularz należy przesłać elektronicznie za pośrednictwem profilu na portalu PUE ZUS. Gdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, przedsiębiorca w kolejnym miesiącu kalendarzowym nie zapłaci składek na ubezpieczenia społeczne.

Wakacje od ZUS – inne ważne informacje

Złożenie wniosku do ZUS o tymczasowe zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne nie jest tożsame z zawieszeniem działalności. Przedsiębiorca może jednocześnie korzystać ze zwolnienia z opłacania składek i w tym samym czasie wystawiać faktury oraz uzyskiwać przychody z prowadzonej działalności.

Z wakacji składkowych mogą skorzystać zarówno przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych, jak i według skali liniowej lub ryczałtu. Ulga dotyczy również osób rozliczających się według karty podatkowej.

Korzystanie z powyższej ulgi nie zwalnia przedsiębiorcy z konieczności opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek za zatrudnionych w firmie pracowników. Co więcej, przedsiębiorca pozostaje ubezpieczony podczas wakacji od ZUS.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że tymczasowe zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne sprawi, że przedsiębiorcy będą zmuszeni zapłacić wyższy podatek od dochodów oraz większą składkę zdrowotną.

Wakacje składkowe mogą nie być korzystne w przypadku osób, które opłacają składki od podwyższonej podstawy, uregulowane przez budżet państwa składki będą w wysokości naliczonej od minimalnej podstawy.

Na portalu Gov.pl oraz stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych znajdziesz niezbędne formularze oraz dodatkowe informacje dotyczące wakacji od ZUS. Jeżeli masz wątpliwości lub potrzebujesz indywidualnej porady, skontaktuj się ze swoim księgowym.

Podsumowanie

Zgodnie z nowymi przepisami, mikroprzedsiębiorcy przez jeden wybrany miesiąc w ciągu roku kalendarzowego mogą skorzystać z tzw. wakacji od ZUS. Ulga zwalnia przedsiębiorców z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Warunki uprawniające do skorzystania z tej ulgi to prowadzenie działalności gospodarczej wpisanej do ewidencji CEIDG, zatrudnienie maksymalnie 9 osób na umowę o pracę lub umowę zlecenie, a także uzyskiwanie rocznych obrotów firmy mniejszych niż 2 mln euro.

Details
jak-zoptymalizowac-procesy-kadrowo-placowe-w-twojej-firmie

Jak zoptymalizować procesy kadrowo-płacowe w Twojej firmie?

Zarządzanie zasobami ludzkimi, szczególnie w średnich i dużych firmach, może powodować trudności m.in. z powodu dużej liczby zatrudnionych osób i związaną z tym ilością dokumentów do przetworzenia. Prace związane z kadrami i płacami staną się mniej przytłaczające, jeżeli przedsiębiorcy zadbają o kilka ważnych aspektów. Sprawdź, co możesz zrobić, by zoptymalizować procesy kadrowo-płacowe w Twojej firmie.

Jak usprawnić procesy kadrowo-płacowe? 5 porad

  • Automatyzacja procesów kadrowo-płacowych

Wprowadzenie narzędzi automatyzujących procesy kadrowo-płacowe znacznie ułatwi i przyspieszy pracę specjalistów. Oprogramowanie do zarządzania kadrami i płacami pozwoli m.in. na szybsze i dokładniejsze prowadzenie ewidencji czasu pracy poszczególnych osób, obliczanie wynagrodzeń i dodatków do pensji czy zarządzanie urlopami. W ten sposób pracownicy odpowiedzialni za sprawy kadrowo-płacowe w Twojej firmie będą pracować wydajniej i popełnią mniej błędów niż podczas ręcznego przetwarzania dużej ilości danych.

  • Porządek w dokumentacji pracowniczej

Na optymalizację procesów kadrowo-płacowych ma wpływ również porządek w dokumentacji. Warto przejrzeć dotychczasowe pliki wewnątrzfirmowe (np. formularze i dokumenty dotyczące szkoleń BHP, urlopów lub zwolnień lekarskich zatrudnionego personelu) i wprowadzić w nich ład, by specjaliści od kadr i płac mogli pracować efektywniej. Należy zadbać także o uporządkowanie nowych dokumentów, związanych np. z rekrutacją pracowników czy obowiązkowymi badaniami lekarskimi.

  • Szkolenia i rozwój kompetencji

Warto inwestować w szkolenia m.in. z zakresu prawa pracy, zmian w przepisach podatkowych bądź obsługi oprogramowania do zarządzania kadrami dla pracowników działu kadrowo-płacowego. Aktualizowana w ten sposób wiedza oraz rozwój umiejętności pozytywnie odbije się na skróceniu czasu poświęcanego przez specjalistów np. na przeliczanie pensji czy wprowadzanie urlopów do systemu, co bezpośrednio przekłada się na efektywność całego przedsiębiorstwa.

  • Współpraca z biurem rachunkowym

Zlecenie niektórych zadań lub wszystkich procesów związanych ze sprawami kadrowo-płacowymi do profesjonalnego biura rachunkowego zapewnia przedsiębiorcom szereg korzyści. Specjaliści i księgowe z zewnętrznych firm na bieżąco śledzą zmiany w przepisach podatkowych i pracowniczych oraz korzystają z metod i narzędzi ułatwiających obliczenia, przy minimalnym ryzyku popełnienia błędów. Firmy korzystające z usług biur rachunkowych zyskują w ten sposób gwarancję, że procesy kadrowo-płacowe przebiegają zgodnie z obowiązującym prawem.

  • Zadowolenie pracowników

Warto regularnie pytać zatrudnione osoby o to, czy według nich procesy kadrowo-płacowe odbywają się sprawnie. Jeżeli w jakimś obszarze pojawiają się problemy, np. pracownicy zgłaszają powtarzające się sytuacje z nieprawidłowo naliczonymi premiami lub urlopami wypoczynkowymi, jest to znak, że należy wprowadzić zmiany w firmie. Zamiast zwalniać obecnego specjalistę ds. kadr i płac, trzeba zastanowić się nad obszarami, które wymagają usprawnienia.

Podsumowanie

Sprawne i skuteczne zarządzanie procesami kadrowo-płacowymi mają wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Z tego powodu warto wdrożyć w swojej firmie rozwiązania ułatwiające pracę specjalistów odpowiedzialnych za kadry i płace. Może to być np. specjalne oprogramowania dokonujące obliczeń pensji i premii pracowniczych, inwestycja w szkolenia zespołu lub nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym.

Details
najczestsze-bledy-w-rozliczaniu-plac-i-jak-ich-unikac

Najczęstsze błędy w rozliczaniu płac i jak ich unikać

Rozliczanie płac wymaga od księgowych skupienia, dokładności, a przede wszystkim znajomości aktualnych przepisów. Każda pomyłka wpływa na niezadowolenie pracowników oraz dodatkowe koszty czy kary finansowe ponoszone przez firmę. Jakie są najczęstsze błędy w rozliczaniu płac? Poznaj je i sprawdź, w jaki sposób można ich uniknąć.

Najczęstsze błędy w rozliczaniu płac

  • Niewłaściwa klasyfikacja pracowników

Często popełnianym błędem jest nieprawidłowe rozróżnienie między pracownikami etatowymi a niezależnymi wykonawcami. Osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę klasyfikowane są jako podwykonawcy prowadzący własną działalność gospodarczą. Taka pomyłka może prowadzić do naliczania podatków i składek ZUS w nieprawidłowych stawkach, a także pozbawia pracowników należnych im praw oraz świadczeń. W ten sposób firma naraża się na kary finansowe i konieczność wyrównania zaległych świadczeń.

  • Błędy w obliczaniu nadgodzin

Zdarza się, że pracodawcy nie uwzględniają wszystkich nadliczbowych godzin pracy swoich pracowników albo nieprawidłowo interpretują przepisy dotyczące wynagradzania za nadgodziny. W efekcie zatrudnione osoby nie otrzymują wynagrodzenia adekwatnego do swojego czasu pracy. Przykładowo, technik IT pracujący w weekendy nad awarią systemu może domagać się wyrównania pensji, jeżeli pracodawca nie wypłacił mu należności za dodatkowe godziny pracy. Takie sytuacje generują dla firmy dodatkowe koszty związane z ewentualnymi odsetkami za opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia.

  • Nieterminowe wypłaty lub wpłaty do urzędów

Przypadkowe błędy podczas rozliczania płac lub problemy z płynnością finansową firmy mogą przyczyniać się do wypłacania wynagrodzeń pracowniczych po wyznaczonym czasie. Należy pilnować również terminów obowiązujących w urzędach skarbowych czy ZUS. Wszelkie opóźnienia wywołują wśród pracowników niezadowolenie lub poszukiwanie nowego miejsca zatrudnienia, z kolei instytucje państwowe mogą nałożyć na firmę kary lub naliczyć odsetki.

  • Nieuwzględnienie wszystkich składników wynagrodzenia

Zdarza się, że podczas obliczania należnych podatków i składek ZUS pomijane są niektóre składniki wynagrodzenia, np. prywatna opieka medyczna, premie, dodatki za staż pracy. Wymienione błędy mogą prowadzić zarówno do niedpołat, jak i nadpłat oraz generują dodatkową pracę związaną m.in. z przygotowywaniem i wysyłką korekt do urzędów.

  • Nieprawidłowo naliczone urlopy

Także problemy z obliczaniem przysługujących urlopów należą do częstych pomyłek w rozliczaniu płac. Pracownicy, którym ze względu na staż pracy przysługuje 26 dni urlopu, mogą przez błąd systemowy otrzymać tylko 20 dni płatnego urlopu lub odwrotnie – nowo zatrudnione osoby wykorzystają więcej dni urlopu, niż faktycznie powinny otrzymać. Opisane sytuacje wywołują stres i niezadowolenie wśród pracowników, wymagają także wyjaśnienia i wprowadzenia odpowiednich korekt w systemie.

  • Braki w dokumentacji

Niekompletna dokumentacja płacowa lub zły sposób jej prowadzenia może być przyczyną błędów w rozliczaniu płac oraz wiązać się z karami finansowymi i wzmożonymi kontrolami np. ze strony urzędu skarbowego. Należy zadbać o zgromadzenie niezbędnych formularzy, wraz z podpisami ze strony pracodawcy i pracowników.

  • Niedostosowanie do zmian w przepisach prawa

Przepisy dotyczące rozliczania płac często są aktualizowane lub zmieniane, a ich niewłaściwa interpretacja lub niedostosowanie się do nowych wymogów skutkuje błędami w rozliczeniach, np. w obliczaniu stawek VAT lub składek ZUS.

Błędy w rozliczaniu płac – jak ich unikać?

Wyjaśnianie nieprawidłowości w płacach ze swoimi pracownikami i składanie korekt do instytucji państwowych pochłania czas, generuje dodatkowe obowiązki i dodatkowe koszty dla przedsiębiorstwa. Najlepszym rozwiązaniem jest zapobieganie ewentualnym pomyłkom, np. poprzez regularne szkolenia dla specjalistów ds. kadr i płac.

Procesy związane z rozliczaniem płac można zautomatyzować, dzięki czemu codzienne zadania będą przebiegać szybciej, dokładniej, a ryzyko pomyłek w obliczeniach zostanie zminimalizowane.

Warto zwrócić uwagę na dotychczasowy sposób prowadzenia dokumentacji płacowej (m.in. zbieranie i przechowywanie umów o pracę, ewidencji czasu pracy oraz innych dokumentów związanych z zatrudnieniem pracowników). Należy dopilnować, by dokumentacja była kompletna, a wszelkie formularze i wnioski wypełnianie przez pracowników były dostarczane w terminie do działu kadr. Dokładne nadzorowanie godzin pracy (w tym liczby przepracowanych nadgodzin) pozwoli w prawidłowy sposób obliczać należne wynagrodzenie dla pracowników.

Przedsiębiorcy mogą rozważyć również współpracę z biurem rachunkowym. Rozwiązanie sprawdzi się, jeżeli firma nie zatrudnia własnych specjalistów ds. kadr i płac lub w zespole brakuje odpowiedniej liczby pracowników. Doświadczeni księgowi śledzą na bieżąco zmiany w przepisach i pomogą wdrożyć w firmie efektywne metody pracy czy korzystne rozwiązania podatkowe, np. preferencyjne stawki podatkowe dla niektórych grup pracowników.

Podsumowanie

Popularne błędy w rozliczaniu płac wynikają m.in. z nieprawidłowo prowadzonej dokumentacji pracowniczej, złej interpretacji przepisów podatkowych albo niedotrzymania terminów w wypłacaniu wynagrodzeń lub należności do urzędów i ZUS. Sposobem na uniknięcie wymienionych pomyłek mogą być regularne szkolenia pracowników odpowiedzialnych za sprawy kadrowo-płacowe, stosowanie systemów automatyzujących proces płacowy oraz korzystanie ze wsparcia i wiedzy specjalistów z biura rachunkowego.

Details
jak-uniknac-bledow-w-rozliczeniach-podatkowych

Jak uniknąć błędów w rozliczeniach podatkowych?

Każdego roku osoby fizyczne i przedsiębiorcy muszą obowiązkowo rozliczyć się z urzędem skarbowym i złożyć zeznanie podatkowe. Przygotowanie rozliczenia podatkowego wymaga m.in. znajomości obowiązujących przepisów, zasad obliczania PIT lub CIT oraz ewentualnych ulg, które można odliczyć od podatku. Ze względu na wiele skomplikowanych przepisów oraz ich nieustanną aktualizację wielu podatników może mieć z tym problem. Jakich błędów unikać w rozliczeniach podatkowych, by nie narazić się na kary finansowe?

Rozliczenie podatkowe – kogo dotyczy?

W rozliczeniu podatkowym osoby fizyczne, przedsiębiorcy oraz inne podmioty gospodarcze mają za zadanie przedstawić należności podatkowe organom skarbowym. Coroczne rozliczenie się z urzędem skarbowym jest obowiązkiem prawnym, którego celem jest zapewnienie sprawiedliwego i zgodnego z prawem udziału jednostek w finansowaniu budżetu państwa. Możliwe jest rozliczenie np. podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) lub podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Porady jak uniknąć błędów w rozliczeniach podatkowych

  • Znajomość przepisów 

Dokładna znajomość aktualnych przepisów ma duży wpływ na przygotowanie bezbłędnego rozliczenia podatkowego. Podatnicy każdego roku powinni odświeżać swoją wiedzę w tym zakresie, sprawdzać możliwe do odliczenia ulgi oraz ich maksymalną wysokość. Niektóre z ulg, np. ulgę na internet, można odliczyć tylko 2 razy, w następujących po sobie latach kalendarzowych. Warto korzystać z oficjalnych źródeł informacji, takich jak strony internetowe urzędów skarbowych, na których dane dotyczące możliwych ulg i zasad ich naliczania są na bieżąco aktualizowane.

  • Dokładna dokumentacja

W rozliczeniu podatkowym należy przedstawić szczegółowe informacje, m.in. dane osobowe podatnika, wysokość osiągniętych w danym roku podatkowym dochodów, koszty uzyskania przychodu, a także wysokość wcześniejszych zaliczek na podatek dochodowy. Warto dbać o porządek w dokumentach i zbierać w jednym miejscu wszelkie faktury oraz rachunki przez cały okres podatkowy, by mieć do nich wzgląd podczas rozliczenia podatkowego. To znacznie ułatwia weryfikację źródeł dochodów oraz wydatków, które można odliczyć od dochodu.

  • Oprogramowanie do rozliczeń

Dostępne na rynku oprogramowania do rozliczeń podatkowych mogą znacząco ułatwić obliczenia i zminimalizować ryzyko popełnienia błędów. Programy zaprojektowane są w taki sposób, aby uwzględniać obowiązujące przepisy podatkowe, oferują także funkcje automatycznego obliczania podatku i mogą sugerować maksymalne kwoty odliczeń. 

Jednak nawet podczas korzystania z narzędzi do automatycznego obliczania podatków należy zachować szczególną uwagę – np. wpisanie kwoty przychodu w nieodpowiednie pole sprawi, że końcowy wynik będzie nieprawidłowy, a podatnik zostanie pociągnięty do odpowiedzialności skarbowej. Najlepszym wyjściem jest kilkukrotne wykonanie obliczeń i korzystanie ze sprawdzonych programów, by wyeliminować ryzyko błędów.

  • Dokładne uzupełnienie deklaracji

Precyzyjne obliczenia to nie wszystko – podatnik ma obowiązek uzupełnić wszystkie niezbędne pola w swojej deklaracji podatkowej. Jeżeli osoba rozliczająca się z urzędem skarbowym zapomni podać w dokumencie np. swój PESEL lub nie podpisze deklaracji, może zostać wezwana do uzupełnienia rozliczenia.

  • Konsultacje z doradcą podatkowym

W przypadku złożonych rozliczeń, zwłaszcza dotyczących prowadzonej działalności gospodarczej, dochodów pochodzących z wynajmowania nieruchomości lub inwestycji zagranicznych, warto rozważyć współpracę z biurem rachunkowym. Doświadczony księgowy dokona precyzyjnych obliczeń, udzieli cennych wskazówek oraz zapewni wsparcie w przypadku ewentualnych kontroli skarbowych.

  • Terminowość

Jednym z często popełnianych błędów jest spóźnienie się z rozliczeniem. Deklaracje podatkowe należy złożyć w odpowiednim terminie, który zależy od typu podatku i formy prawnej podmiotu. W Polsce większość osób fizycznych musi złożyć deklarację PIT do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Warto ustawić przypomnienia o zbliżających się terminach, aby uniknąć niepotrzebnego pośpiechu i stresu związanego dokonywaniem obliczeń na ostatnią chwilę.

Podsumowanie

Osoby i podmioty zobowiązane do przygotowania rozliczenia podatkowego powinny zadbać o dokładne uzupełnienie deklaracji oraz złożenie jej do urzędu skarbowego w wyznaczonym terminie. Warto śledzić aktualne przepisy podatkowe i skrupulatnie wypełnić deklarację, aby dokument nie zawierał błędów lub niewypełnionych pól. W przypadku wątpliwości lub skomplikowanej sytuacji podatkowej można zwrócić się o pomoc do biura rachunkowego. Dzięki temu podatnik zyska gwarancję, że jego rozliczenie podatkowe jest prawidłowe i nie zawiera błędów.

Details
najczestsze-pytania-o-wspolprace-ksiegowa

Najczęstsze pytania o współpracę księgową

Prowadzenie własnej działalności wymaga od przedsiębiorców nieustannego rozwoju, pozyskiwania nowych klientów oraz skupienia na celach biznesowych. Właściciele firm i spółek, którym nie starcza czasu lub możliwości na rachunkowość, mogą zdecydować się na współpracę księgową. Co warto wiedzieć przed skorzystaniem z usług biura rachunkowego? Poznaj odpowiedzi na częste pytania dotyczące współpracy księgowej.

Współpraca z biurem rachunkowym – pytania i odpowiedzi

Jak wybrać odpowiednie biuro rachunkowe?

Wybór firmy rachunkowej należy poprzedzić analizą potrzeb swojego przedsiębiorstwa, warto zapoznać się także z referencjami i doświadczeniem danego biura księgowego. Jeżeli poszukujesz wsparcia w konkretnych obszarach, np. chcesz skorzystać z outsourcingu kadrowo-płacowego lub reprezentacji w urzędach skarbowych, dokładnie zapoznaj się z ofertą usług biura księgowego.

Jakie dokumenty są potrzebne do rozpoczęcia współpracy księgowej?

Na początku współpracy należy dostarczyć dokumenty rejestracyjne firmy oraz dotychczasową dokumentację finansową i księgową przedsiębiorstwa. Biuro rachunkowe może potrzebować również upoważnień umożliwiających reprezentowanie klienta podczas dopełniania formalności w urzędach i instytucjach.

Jakie usługi są wliczone w zakres współpracy księgowej?

W ramach współpracy księgowej biura rachunkowe mogą oferować m.in.:

  • prowadzenie ksiąg rachunkowych
  • rozliczanie podatków dochodowych i VAT
  • obsługę kadrowo-płacową
  • przygotowywanie deklaracji podatkowych.

Możliwe jest również dopasowanie usług do indywidualnych oczekiwań klienta, wielkości przedsiębiorstwa i specyfiki danej branży.

Jakie są koszty współpracy z biurem rachunkowym?

Wydatki związane ze współpracą księgową w dużej mierze zależą od zakresu świadczonych usług, wielkości przedsiębiorstwa, liczby dokumentów dostarczanych każdego miesiąca do biura rachunkowego oraz od rodzaju prowadzonej działalności.
Przedsiębiorcy mogą nawiązać stałą współpracę z biurem rachunkowym i zdecydować się na outsourcing księgowości, dzięki czemu nie trzeba tworzyć nowych stanowisk pracy i zatrudniać księgowych na pełen etat. Możliwe jest także rozliczanie się z biurem rachunkowym za wykonanie konkretnych zadań. Przed podjęciem współpracy warto poprosić o szacunkową wycenę usług dopasowanych do potrzeb prowadzonej działalności.

Jakie technologie i oprogramowanie księgowe są wykorzystywane przez biuro?

Biuro rachunkowe korzysta z nowoczesnych technologii i oprogramowania księgowego, które umożliwia efektywne zarządzanie finansami firm i spółek oraz ułatwia przekazywanie dokumentacji między biurem a przedsiębiorstwem. Klienci mają dostęp także do księgowości online – z usługi można korzystać zdalnie, co pozwala zaoszczędzić czas i załatwić formalności w krótkim terminie.

Czy dane finansowe firmy są odpowiednio chronione?

W celu ochrony informacji wewnątrzfirmowych i poufności danych klientów, biuro rachunkowe stosuje odpowiednie środki bezpieczeństwa, jak szyfrowanie danych oraz działanie zgodnie z przepisami RODO. 

Jak przebiega komunikacja z klientem?

Biuro rachunkowe regularnie, minimum raz w miesiącu, komunikuje się z klientem w celu przygotowania rozliczeń do ZUS, urzędu skarbowego oraz listy płac dla pracowników. Przedsiębiorcy zobowiązani są dostarczyć do pracowników biura niezbędną dokumentację na początku każdego miesiąca. Klienci mogą dostarczyć dokumenty osobiście, wysłać je do biura kurierem, przesłać mailowo lub przez dedykowany panel klienta dostępny online.

Czy istnieje możliwość dostosowania zakresu usług do zmieniających się potrzeb firmy?

Wraz z rozwojem działalności i rosnącym zapotrzebowaniem na pomoc księgową przedsiębiorcy mogą zamówić dodatkowe usługi. Możliwa jest zmiana zakresu współpracy w zależności od zmieniającej się sytuacji firmy lub skorzystanie z usług doraźnie, gdy zajdzie taka potrzeba. Usługi, które nie wchodzą w skład ustalonych wcześniej działań, są dodatkowo płatne. 

Podsumowanie

Współpraca księgowa umożliwia przedsiębiorcom efektywne i bezpieczne zarządzanie finansami firmy. Korzystanie z usług biura rachunkowego pozwala na optymalizację kosztów, zmniejszenie ryzyka ewentualnych błędów w rozliczeniach oraz skupienie się na rozwijaniu swojej działalności. Współpraca z księgowymi to także gwarancja działania zgodnie z prawem podatkowym oraz szybki dostęp do eksperckiej wiedzy i porad specjalistów.

Details
^