Prowadzisz działalność gospodarczą i jesteś czynnym podatnikiem VAT? Sprawdź, czy i Ciebie dotyczy tzw. split payment. Na czym polega mechanizm podzielonej płatności, od jakiej kwoty obowiązuje i jakie są sankcje za jego nieprzestrzeganie? Przygotowaliśmy dla Ciebie wszystkie niezbędne informacje „w pigułce”, abyś mógł do nich wracać zawsze w przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości.
Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności (MPP) to nic innego jak mechanizm polegający na podziale płatności za usługę lub towar na kwotę netto i podatek VAT.
Głównym celem wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności było przeciwdziałanie oszustwom podatkowym oraz uszczelnienie VAT.
W jaki sposób przebiegają transakcje z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności?
Kluczowy jest tu sposób dokonania płatności za towary lub usługi. W przypadku split payment, jest to tzw. komunikat przelewu, czyli formularz zawierający następujące dane:
Co ważne, nabywca towarów lub usług nie dokonuje dwóch przelewów. To bank zajmuje się rozdzieleniem przelewu na dwa konta: kwoty netto na rachunek rozliczeniowy podmiotu sprzedającego oraz kwoty podatku VAT na rachunek VAT.
Specjalny rachunek VAT sprzedawcy, o którym wcześniej pisaliśmy, jest tworzony przez bank „automatycznie” w przypadku posiadania rachunku firmowego. Nie trzeba zakładać go samodzielnie ani dodatkowo za niego płacić.
Co ważne, w przypadku otrzymania na to konto VAT środków w ramach mechanizmu podzielonej płatności, nie można nimi dowolnie dysponować, np. wypłacać ich lub przelewać na inne konto. Ten rachunek jest właśnie po to, by zabezpieczyć m.in. zapłatę składek ZUS czy podatku VAT.
Transakcje z zastosowaniem mechanizmu split payment dotyczą określonych kategorii podmiotów. Są to jedynie przedsiębiorcy i czynni podatnicy VAT, opłacający transakcje przelewem w polskich złotych.
W związku z tym, mechanizm podzielonej płatności nie dotyczy osób fizycznych, osób niebędących płatnikami VAT oraz tych podmiotów, które rozliczają się kartą lub gotówką.
Warto również zauważyć, że split payment może być obowiązkowy lub opcjonalny.
Kiedy mechanizm podzielonej płatności jest obowiązkowy? Aby stał się obligatoryjny, muszą być spełnione 2 główne przesłanki (jednocześnie):
W wyżej wymienionym załączniku znajdują się m.in. usługi budowlane, oleje, paliwa, motocykle, elektronika, części do aut, a także niektóre metale.
Czy mechanizm podzielonej płatności można stosować również w innych przypadkach? Tak, ale nie jest to wówczas obowiązkowe.
To, czy zostanie dokonany podział płatności, jest decyzją nabywcy. W każdym przypadku, jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą i jesteś VAT-owcem, możesz wybrać komunikat przelewu, a sprzedawca nie może odmówić przyjęcia płatności w ten sposób.
Mechanizm podzielonej płatności (MPP) ma zarówno zalety, jak i wady.
Do zalet mechanizmu podzielonej płatności zaliczają się przede wszystkim:
Dodatkowo, w kontekście sytuacji nabywców, korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności może stanowić skuteczną ochronę przed odpowiedzialnością w sytuacji zakwestionowania konkretnej transakcji przez Urząd Skarbowy.
Split payment ma nie tylko zalety, ale i wady.
Obejmują one m.in.:
Niestosowanie się do mechanizmu podzielonej płatności (w przypadku spełnienia jej przesłanek) grozi sankcjami nakładanymi przez Naczelnika Urzędu Skarbowego lub Celno-Skarbowego.
Wystawienie faktury bez wymaganego oznaczenia (adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”) generuje dodatkowe zobowiązanie podatkowe wynoszące 30% kwoty podatku VAT wskazanej na fakturze.
Jako że mechanizm podzielonej płatności działa w polskim systemie prawnym już od dłuższego czasu, można pokusić się o jego ocenę w kontekście funkcjonowania polskich przedsiębiorców.
Czy jest to rzeczywiście jedynie uciążliwy obowiązek? W przypadku świadomych przedsiębiorców, split payment ma szansę stać się cennym narzędziem do minimalizacji ryzyk podatkowych. Kluczem do tego jest natomiast dogłębne zrozumienie tego mechanizmu, a także podejmowanie trafnych decyzji, kiedy go stosować.
Potrzebujesz pomocy lub doradztwa księgowego w zakresie split payment? Zapraszamy do kontaktu z naszym biurem rachunkowym Value Business.
ul. Promienista 62/4, Poznań 60-289
NIP 779-15-62-493
REGON: 300537009
Tel. (+48) 784 920 193
Szukasz zaufanego, rzetelnego biura?
Zależy Ci na profesjonalnej i terminowej obsłudze?
Zapraszamy do kontaktu z nami! Zajmiemy się Twoimi rozliczeniami a Ty będziesz miał czas na prowadzenie firmy.
Nas wyróżnia zaangażowanie i pasja!
” Wybierz pracę, którą kochasz
i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu.”
KONFUCJUSZ